söndag 16 november 2014

Mixed Media - det är kul med färg!

Hej och glad söndag!

Idag visar jag en liten sida som jag gjorde på Pysseldags DT-träff för snart två månader sedan. Carina gör mycket snygga saker med färg och stämplar och hon höll en lite Mixed Media-kurs med oss under DT-helgen.



Mitt alster är skapat med blå distressdynor, vit gesso, vit och svart mist och en svart penna. Stämplat har jag gjort med en svart Memento-dyna.

Jag började med att färga in mitt papper, först med en ljusare blå och sedan en mörkare blå distressdyna. När jag färgar in ett papper jobbar jag alltid med min inking tool i små, runda rörelser från kanten på pappret och inåt. Jag gjorde hörnen extra mörka med den mörka distressen, så att det skulle bli som en ram runt det ljusare blå i mitten. Sedan valde jag en mask med hjärtan och använde den mörkare blå distressdynan för att få hjärtana att synas och på det sättet få mer liv i min bakgrund.

Sedan stämplade jag med en svart dyna. Jag har använt mig av flera olika stämplar och några syns mer än andra... =) När jag stämplade upptäckte jag också att bordet var något ojämnt. Det gjorde att texten jag stämplade, som jag ville skulle synas ordentligt, inte blev så bra första gången jag stämplade. Det fixade jag genom att skvätta vit mist på och stämpla igen på ett annat ställe. Jag skvätte med lite svart mist också.

I det övre högra hörnet använde jag mig av en klockmask som jag målade med vit gesso över. Sedan hade jag färg på fingrarna, så då kladdade jag gesso på lite fler ställen, för att "smutsa ner" och för att dämpa lite. Det var ju så himla blått och rent.

Till sist gick jag loss med pennan och ritade lite där jag tyckte det behövdes.

Som du kanske märker så handlade det inte så mycket om att jag hade en färdig plan på hur jag ville att mitt alster skulle bli, som att jag lät det växa fram medan jag höll på. Jag hade roligt medan jag kladdade, målade och ritade - det är ju det som är huvudsaken!

Stämplar jag har använt:






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar ett spår!
Thank you for leaving me a comment!