fredag 30 mars 2012

Heldag hos Reprint

I lördags åkte jag och Ciza på en heldagsträff med kurser hos grossistföretaget Reprint. Det var representanter för många välkända scrapbookingbutiker där och jag och Ciza trivdes som fiskar i vatten! Vi åkte kl 06:00 på lördagsmorgonen och var framme en knapp halvtimme före utsatt tid. Det gav oss lite tid att sträcka på benen och piggna till efter tre timmars bilfärd genom ett dimmigt Småland.

Första kursen för dagen hölls av Ulrika med assistans av Marie. Vi fick prova Brilliance-dynor, som är lite pärlemorskimrande, för att göra egna mönsterpapper och dekorera en äggkartong. Efter lite byteshandel med Ciza fick jag dekorera min äggkartong med papper i min favoritfärg lila.





Vår andra kurs gick ut på att lära sig göra smycken av krympplast. Annelie förklarade och visade, sedan fick vi prova själva med embossingfoldrar, stämplar och StazOn-dynor. Jag hade aldrig gjort något i krympplast förut och denna kurs var jättekul!




Sedan fick vi lunchrast. Smörgåstårtan slank ner ganska fort och Ciza och jag gick runt och botaniserade på Reprints lager och plockade ihop vår beställning.

Den tredje kursen var tänkt att få oss att gå tillbaka lite och tänka på de nybörjare som vill prova på kortmakeri. Therese hade många bra tankar kring detta och väckte idéer hos mig som säkert kommer att dyka upp här i bloggen snart. Det kan vara förvirrande och kännas som en stor investering att köpa alla de verktyg, stämplar och annat som finns när man inte har hållit på med detta innan. Jag tyckte det var kul att göra vanliga kort och istället tänka lite mer på att hålla det enkelt och ändå göra det snyggt.


Sista kursen för dagen fick vi prova en ny sorts pennor, Spectrum Noir. Vi fick prova på en sorts papper som skulle vara speciellt framtagen för dessa pennor, där det skulle vara extra lätt att få till skiftningar och skuggor. Jag lyckades inte särskilt bra med mitt motiv, men gjorde i alla fall klart det. Ska se om jag inte använder det till slut ändå. Ciza har skrivit ett långt inlägg här i Pysseldagsbloggen om hur hon upplever pennorna. Där kan man också se hur man går till väga för att beställa dem.

Efter en lång och intensiv dag vände vi näsorna tillbaka hemåt med bilen full av kartonger och huvudena fulla av inspiration.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar ett spår!
Thank you for leaving me a comment!