tisdag 1 april 2014

Vilket språk pysslar du på?

Idag börjar Pysseldags nya satsning på en vettigare blogg. I papperspysselvärlden är det vanligt att man bara tar de engelska orden för de olika materialen och dekorationerna, när det i själva verket redan finns svenska ord. Vi ska under hela våren satsa på att använda de ord som redan finns, istället för de engelska orden som man hittar i så många olika ordlistor som florerar på nätet.

Mitt kort är ett enkelt och vårigt dopkort som passar såväl flicka som pojke (beroende på hur traditionell man är). Jag började med att skära till en bit kraftig kartong med linnestruktur till 10 gånger 13 centimeter. Sedan har jag lagt på flera lager mönstrat papper som jag fäst med dubbelhäftande tejp. Kanterna på pappren har jag färgat med föråldringsfärg med hjälp av ett skumgummiverktyg. På det rosa lagret har jag stämplat med det snygga hörnet som är inspirerat av fascinationen för 1920-talet blandat med tekniska detaljer.




Spetsen har jag fäst med klarlack som fungerar alldeles utmärkt som lim. I hörnet på det gula lagret sitter en påsnit med en snygg brun strassten. Där har jag också stämplat På Dopdagen med samma föråldringsfärg som jag använt på kanterna. Rosorna har jag dekorerat med glitterlim och som avslutning har jag satt några självhäftande rosa strasstenar på kortet.

Visst är det mycket lättare när man använder de svenska ord som redan finns till sina  blogginlägg?

Tack för titten och ha en trevlig första april!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar ett spår!
Thank you for leaving me a comment!