tisdag 8 juli 2014

Tänk utanför lådan!

Idag visar jag ytterligare två alster som jag gjorde under Pysseldags DT-helg i maj. De här ska jag sätta på kort någon gång, men just nu får de vara precis som de är, färdiga "toppers", alltså de delar som sedan kommer att sitta som översta lager på ett korts framsida.


Den första är enkel och går ganska snabbt att göra. Jag har stämplat texten Du & Jag i rosa på ett vitt cardstock, antingen har jag först stämplat en gång på ett skräppapper först eller två gånger. Sedan har jag stämplat samma text i rosa utan att stämpla av på ett vitt cardstock och klippt ut en vimpel. Vimpeln färgade jag in med svart runt kanterna och fäste sedan på bakgrunden med 3D-kuddar, lite utanför bakgrunden.


På nästa topper har jag använt mig av maskning. Jag har först stämplat tulpanknoppen med grönt på mitt cardstock och sedan på en post-it-lapp (på den klistriga delen) och klippt ut och sedan fäst ovanpå den gröna tulpanen. I nästa steg stämplade jag sommarkollaget med en ljusare grön dyna så att jag fyllde hela bakgrunden. När jag tog bort post-it-lappen kom tulpanen fram utan någon text på. Texten Trevlig semester (finns som digital stämpel) har jag stämplat med svart och klippt ut. Jag rev den ena kanten lite snett för att det inte skulle vara så tråkigt och fyrkantigt. =) Alla kanterna är infärgade med svart (utom den rivna).

Jag tycker att det är roligt när det händer lite på ett kort, och att sätta delar av t ex en vimpel utanför kanten är ett enkelt och effektfullt sätt att få till det.

Tack för att du tittar in!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar ett spår!
Thank you for leaving me a comment!